آخرین اخبار
کد مطلب: 147099
اعلام وضعيت قرمز؛
کوهرنگ را دريابيد، فاجعه نزديک است
تاریخ انتشار : 1401/11/26
نمایش : 511
راه‌حل کوتاه‌مدت براي کمک به مردم شهرستان کوهرنگ علاوه بر کمک‌هاي کشوري، استفاده از توان مهندسي و ماشين‌آلات استان‌هاي همجوار به عنوان اصلي‌ترين بهره‌برداران از منابع آبي چهارمحال و بختياري است.
به گزارش سلام لردگان به نقل از  جهانبين‌ نيوز ؛ زمستان امسال به لطف  خداوند، زمستان پُرباري براي چهارمحال و بختياري که خود سرچشمه سه رود بزرگ کشور است، رقم خورد که جاي بسي شکرگزاري دارد.

ورود چندين سامانه بارشي قوي به چهارمحال و بختياري موجي از شادماني را در ميان مردم استان و البته استان‌هاي همجوار که از منابع آبي اين استان منتفع هستند، فراهم کرد.

بارش‌ها به قدري خوب  و مناسب بود که ارتفاع برف در کوهرنگ، برفگيرترين منطقه در ايران به بيش از 2 متر رسيده و به گفته فرماندار اين شهرستان در برخي نقاط حتي به 4.5 متر نيز رسيده است.

اما متاسفانه برف اين نعمت زيباي خدادادي به دليل کمبود تجهيزات و ماشين آلات برف‌روبي در چهارمحال و بختياري در حال تبديل شده به بلاي جان مردمان شهرستان کوهرنگ است.

فيلم‌ها، کليپ‌ها، گزارش‌هاي مردمي و مسؤولان همه خبر از وضعيت فوق بحراني کوهرنگ دارد که ارتفاع برف قديم و جديد در اين شهر تا سقف خانه‌ها رسيده و مردم حتي در معابر شهري نيز نمي‌توانند تردد کنند.

ديگر حتي گريدرهاي D8  نيز از پس برف‌روبي در شهرستان کوهرنگ برنمي‌آيد و لازم است مجموعه‌هاي کشوري ازجمله در وزارت راه و شهرسازي، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ايران و سازمان مديريت بحران کشور براي دهياري‌ها، شهرداري‌ها و راهداري‌هاي چهارمحال و بختياري همت کنند و امکانات ويژه و خاص در نظر بگيرند.

همچنين راه‌حل کوتاه مدت براي کمک به مردم شهرستان کوهرنگ استفاده از توان مهندسي و ماشين‌آلات استان‌هاي همجوار به عنوان اصلي‌ترين بهره‌برداران از منابع آبي چهارمحال و بختياري است، تا در برهه‌ايي که توان استان در مقابله با برف کاهش يافته است به کمک بيايند.
 

 
در شهرستان کوهرنگ با مشکل ماشين آلات سنگين مواجه هستيم

شهباز اکبري روز گذشته در ارتباط تصويري با وزير کشور، اظهار کرد: سامانه بارشي بسيار قوي در چند روز گذشته باعث بارش شديد برف در شهرستان شده است و با فعاليت اين سمانه بارشي ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ به حدود ۲.۵ متر رسيده است.

وي افزود: بسياري از روستاها و معابر اصلي علي‌رغم اينکه عوامل خدمات‌رسان با استفاده از ماشين آلات سنگين به صورت مداوم عمليات برف‌روبي را انجام مي‌دهند، با مشکلاتي مواجه هستند.

فرماندار شهرستان فارسان عنوان کرد: با وجود آنکه ماشين‌آلات سنگين از استان به شهرستان کوهرنگ اعزام شده‌اند اما باز هم در اين زمينه با مشکلاتي مواجه هستيم.

اکبري خاطرنشان کرد: تجهيزات در شهرستان کوهرنگ بايد با مقتضيات شهرستان همخواني داشته باشد، ارتفاع برف در اين شهرستان به حدي رسيده که تجهيزاتي مثل 8 D پاسخگو نيست و نمي‌توان با آن برف‌روبي کرد.

وي اضافه کرد: بسياري از محورهاي مواصلاتي مهم در شهرستان مثل گردنه‌هاي چري، تاراز و شاه‌منصوري که فلات مرکزي ايران را به جنوب کشور متصل مي‌کنند به دليل حجم زياد برف بسته است.

فرماندار شهرستان کوهرنگ همچنين در ارتباط تصويري با شبکه خبر صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از مسدود شدن راه‌هاي مواصلاتي روستاهاي اين شهرستان خبر داد.

اکبري افزود: از مجموع 170 روستايي که در دامنه فعاليت سامانه بارشي قرار گرفته است، مسير دسترسي به 60 درصد روستاها مسدود شده است.

وي ادامه داد: به دليل بارش شديد برف بعد از بازگشايي محورهاي مواصلاتي دسترسي به روستاها، مجددا مسيرها بسته مي‌شوند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ عنوان کرد: تردد در شهرستان به سختي در حال انجام است و از مسافراني که قصد سفر به اين شهرستان را دارند تقاضا داريم به هيج وجه به اين شهرستان سفر نکنند.

اکبري بيان کرد: در برخي از نقاط شهرستان کوهرنگ ارتفاع برف به 4.5 متر رسيده است، مسير ارتباطي به منطقه موگويي با 15 روستا در اين شهرستان کاملا مسدود است و تا ارديبهشت ماه هيچ راه دسترسي به آن وجود ندارد.

وي تاکيد کرد: منطقه موگويي صرفا از طريق استان‌هاي لرستان و اصفهان ارتباط دارند و کمک‌هاي امدادي و راهداري به اين روستاها تنها از اين دو مسير انجام مي‌شود.
 
 
معاون وزير کشور: ماشين برف‌خور بخريد

قدرت‌الله حمزه نماينده شهرستان‌هاي فارسان، کوهرنگ، کيار و اردل در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي که با معاون عمراني وزير کشور داشت قول خريد چند ماشين برف‌‍‌خور را گرفت.

اين درحالي است که کوهرنگ امسال شاهد وقوع بارش‌هاي بسياري مي‌باشد قبل از اينکه هواشناسي نسبت به وقوع اين بارش‌ها و شرايط بحراني در استان هشدار قرمز صادر کند نيز برف بسياري در اين شهرستان بر روي زمين نشسته بود.

اکنون با اضافه شدن برف‌هاي جديد ارتفاع برف در اين شهرستان به بيش از دو متر رسيده و اين مي‌تواند خطرات بسياري به همراه داشته باشد و شايد براي خريد ماشين برف‌خور کمي دير است.
 

 
کمبود تجهيزات در چهارمحال و بختياري و کندي خدمت‌رساني

محسن حسين‌ميرزايي معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال و بختياري در حاشيه بازديد از دهستان پشتکوه بخش مرکزي شهرستان اردل اظهار کرد: فرمانداران و نيروهاي راهداري و امدادي چهارمحال و بختياري به‌طور شبانه‌روزي در حال فعاليت براي بازگشايي جاده‌ها و خدمات‌رساني به مردم هستند.

وي کمبود ماشين‌آلات، امکانات و تجهيزات در چهارمحال و بختياري را مشکل‌ساز دانست و افزود: در هفته گذشته هم مطابق بارندگي‌هاي مطلوب در شهرستان‌هاي کوهرنگ، اردل، بن و ديگر نقاط استان فرمانداران و نيروهاي راهداري و امدادي به‌صورت شبانه‌روزي پاي کار آمدند و براي خدمت‌رساني به مردم فعاليت‌هاي مجاهدت‌گونه داشتند.

حسين‌ميرزايي تصريح کرد: اما اين در حالي است که کمبود ماشين‌آلات، امکانات و تجهيزات در چهارمحال و بختياري خدمت‌رساني را با کُندي مواجه کرده است.

وي يادآور شد: به‌همين منظور مي‌طلبد مسوولان کشوري در وزارت راه و شهرسازي، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ايران و سازمان مديريت بحران کشور براي دهياري‌ها، شهرداري‌ها و راهداري‌هاي چهارمحال و بختياري همت کنند و امکانات ويژه و خاص بدهند تا در مواقع اينچنين، براي خدمت‌رساني به مردم شرمنده نشويم.
 

به گزارش سلام لردگان ؛ هر زمان استان‌هايي همچون خوزستان دچار بحران‌هاي همچون سيل مي‌شدند اين نيروهاي امدادي چهارمحال و بختياري بودند که به کمک آن‌ها مي‌شتافتند.

اکنون که بارش شديد برف و باران و خطر توامان اين دو با هم در کمين مردم شريف شهرستان کوهرنگ است، نيازمند کمک از سوي استان‌هاي همجوار و همچنين وزارت کشور، راه و شهرسازي، مديريت بحران و... هستيم.

ضروري است مسؤولان ارشد استان چهارمحال و بختياري با رايزني‌هاي گسترده تا دير نشده و بحراني گريبانگير مردم استان و شهرستان کوهرنگ نشده است، از توان استان‌هاي ديگر استفاده کنند.
 
انتهاي پيام/ 630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس